در گفتگو با مهر مطرح شد :

اصلاح ساختار در شهرداری، راهكار حل مشكلات تاریخی پایتخت

اصلاح ساختار در شهرداری، راهكار حل مشكلات تاریخی پایتخت

شیك بار: معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شوراهای شهرداری تهران آخرین وضعیت برنامه ۵ ساله سوم شهرداری را شرح داد.



حجت الله میرزایی درگفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به آخرین وضعیت برنامه ۵ ساله سوم شهر تهران و زمان اجرایی شدن آن اظهار داشت: هر زمان برنامه سوم شهرداری آماده شود، زمان اجرای آن سال ۹۸ خواهد بود؛ اما باید میان بودجه سال ۹۸ و برنامه سوم هماهنگی باشد و پایه بودجه سال آینده برنامه سوم باشد. درحال حاضر گزارشات كارشناسی آماده شده و در كمیته های تخصصی مورد بررسی قرار گرفته وباید نتایج آن در كمیسیون های تخصصی بررسی شود.
وی افزود: برای بررسی موضوعات سه مرحله پیش بینی شده، تهیه گزارشات تخصصی و بررسی در كمیته و كمیسیون های تخصصی كه موضوعات در دو اولین مرحله به اتمام رسیده است. البته چند مبحث جدید از جانب كمیسیون های شورای شهر در دستور كار قرار گرفته كه به كمیته ها ابلاغ گردیده و كار كارشناسی آن در حال انجام می باشد و برای آنكه هماهنگی و هم زمانی بین موضوعات باشد كوشیده ایم در كمترین زمان موضوعات تازه مطرح شده را به مرحله سایر بخش ها برسانیم.
ما در شهرداری تجربه قدرتمندی از برنامه ریزی نداشتیم
معاون شهردار تهران افزود: یكی دیگر از موضوعاتی كه سبب شد روند تدوین برنامه سوم كمی كند باشد، اصرار ما به كاری كاملاً مشاركتی در مرحله تدوین برنامه سوم بود. یعنی شكل گیری زبان، فهم و ذهنیت مشترك نسبت به برنامه، روش و مفاهیم و موضوعات اصلی توسط ذینفعان اصلی. به خصوص اینكه ما در شهرداری تجربه قدرتمندی از برنامه ریزی نداشتیم و در فرهنگ شهرداری این سازمان، سازمانی كاملاً اجرایی و عملیاتی بودوتصور می شد برنامه ریزی مخل برنامه های اجرایی می باشد. در چنین فرهنگی كار مشاركتی سخت و دشوار است اما سعی كردیم در تدوین برنامه سه ضلع اصلی یعنی كاركنان و مدیران شهرداری، اعضای شورای شهر و مشاورانشان و صاحب نظران و كارشناسان بیرون شهرداری به زبانی مشترك و وفاق حداقلی دست پیدا كنند.
چه موضوعاتی به برنامه سوم اضافه شد
میرزایی در مورد این كه چه موضوعاتی به برنامه سوم اضافه شد؟ توضیح داد: بیشتر موضوعات فرهنگی، اجتماعی و شهرسازی-معماری بود. مبحث صدمه ها و سلامت شهری، سبك زندگی، مشاركت و محله محوری و زیست پذیری از موضوعات اضافه شده در حوزه اجتماعی و در بخش شهرسازی مبحث حریم، طرح های توسعه شهری در دستور كار قرار گرفت.
وی در پاسخ به این پرسش كه در برنامه ۵ ساله سوم شهرداری مبحث مشاركت مردم در اولویت است در حالیكه پژوهش های اجتماعی نشان داده است مردم نسبت به محیط زندگی خود دچار بی تفاوتی شده اند. آیا با این شهروندان بی انگیزه می توان پروژه هایی كه نیاز به مشاركت دارد را به سرانجام رساند؟ اظهار داشت: ما در تدوین برنامه سوم كوشیده ایم موضوعاتی كه در اولویت شهروندان و بعنوان ضروریت های اصلی آنها مطرح است، تمركز بیشتری نماییم و از دیدگاه ذینفعان شهری یعنی اصناف، شهروندان، سمن ها بهره برده ایم. این اتفاق بسیار زمان بر است و كسب دیدگاه های آنها سبب می شد مسیر تدوین به كندی پیش رود اما تلاش شد با این وجود دیدگاه های گروه های خاص، اصناف در تدوین سیاست گذاری ها لحاظ شود. همینطور ما برای بخشی از مشاركتها، نگاه واقع بینانه داشتیم و برپایه موعظه و درخواست كارها را پیش نبردیم.
وی افزود: تجربه ثابت كرده برای تغییر رفتار مردم دو كار لازم است. یكی تولید محدودیت های قانونی و دیگری انگیزه های مالی و تشویقی. به صورت مثال اگر مردم هم اكنون از كمربند ایمنی استفاده می نمایند به جز كار فرهنگی، پرداخت جریمه و اعمال قانون مانند توقف خودرو در تغییر این رفتار ترافیكی تأثیرگذار بوده و یا در بحران آب می بینیم با وجود تبلیغات رسانه ای، هشدارهای لازم برای افزایش آگاهی، سهم مردم در كاهش مصرف پائین است.
معاون شهردار تهران اظهار داشت: باید سیستم انگیزشی برای تغییر رفتار را تعریف نماییم. یعنی كسانی كه مصرف كمتری دارند از مشوق های مالی برخوردار شوند و آنهایی كه تمایل به ادامه رفتار گذشته دارند با جرایم و محدودیت هایی روبرو شوند. یعنی اگر مصرف آب شان همانند گذشته باشد، با سهمیه بندی و یا جریمه روبرو می شوند. به این نكته نیزباید توجه كرد زمانی كه بی اعتمادی بین مردم و نصیحت كنندگان زیاد است، تغییر رفتار با موعظه و نصیحت امكانپذیر نیست. ما در این بخش نگاهی واقع بینانه داشتیم.
چه كسانی باید شارژ مالی شهری بیشتری بپردازند
میرزایی در پاسخ به این پرسش كه چگونه چالش ها و حواشی افزایش عوارض شهری را برطرف می كنند اظهار داشت: دیدگاه های تأمین مالی متنوع است، اینكه شهروندان باید در شارژ مالی شهر مشاركت داشته باشند و سهم شهروندان در شارژ مالی شهر بسیار پائین است به چند نكته تكمیلی نیاز دارد. برای افزایش سهم شهروندان دو معیار مهم را باید در نظر گرفت كه یكی از آنها عدالت است و دیگری توانایی پرداخت و افرادی كه بیشتر از خدمات شهری استفاده می نمایند باید سهم بیشتری به شهر بپردازند. البته امكان دارد شهروندی كه یك آپارتمان كوچك در پائین شهر دارد سهمش از عوارض شهری تغییر نكند اما كسی كه یك واحدكسب و كار در میانه شهر دارد و روزانه میلیون ها تومان كسب درآمد می كند، سهمش در شارژ مالی شهر باید افزایش پیدا كند، ازاین رو دو قید عدالت و كارایی در این تصمیم گیری ها مهم می باشد.
برنامه ریزی برای خشكسالی پایتخت
میرزایی در پاسخ به این پرسش كه در پژوهش هایتان ۸ آینده نگاری را شناسایی كرده اید كه چند عامل متغییر و چند عامل قطعی هستند مانند خشكسالی، افزایش حضور زنان، افزایش تنوع زندگی و سالخوردگی بازتاب این موضوعات دربرنامه ۵ ساله چگونه است، اظهار داشت: سالمندی، خشكسالی، افزایش سهم زنان از اولویت ها و مسایلی است كه حتما در برنامه ۵ ساله به آن توجه شده است. به صورت مثال در بخش تداوم خشكسالی باید الگوهای آبیاری فضای سبز با عنایت به محدودیت های آبی تعریف شود و همینطور به سمت استفاده از گونه های گیاهی برویم كه آب بری كم تری دارند، همینطور جلساتی با سازمان آب و فاضلاب برای طراحی و دست یابی به این سیستم كاهش مصرف آب را دست یابیم. در بخش افزایش حضور زنان یا به تدریج سهم زنان در مسئولیت های اجتماعی و مستندهای سیاست گذاری ها افزایش یابد، همینطور شهر را برای حضور سالمندان آماده نماییم چونكه تهران به سمت سالمندی پیش می رود. اینها ملاحظاتی است كه ما در تدوین برنامه های عملیاتی به آن توجه خواهیم كرد.
باید روش تامین مالی جدیدی تدوین كنیم
معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شوراهای شهرداری تهران درمورد راهكارهایی كه در برنامه سوم برای موضوعات و چالش های سنتی در تهران همچون آلودگی هوا و ترافیك، نابرابری های اجتماعی و... پیش بینی شده اظهار داشت: ما از این موضوعات تحلیل روشنی داریم اینكه در شهر نابرابری و بی عدالتی وجود دارد دلیل مستقیم آن الگوی تأمین مالی در گذشته بوده. اینكه سهم تأمین مالی شهر از مناطق یك، دو، سه، بخشی از منطقه چهار، پنج و شش بوده است. ازاین رو مدیریت شهری فرصت های بیشتری را هم برای این مناطق تأمین می كرده است و اصولا پروژه ها برپایه همین تأمین مالی تعریف می شده، ما باید روش تأمین مالی جدیدی را تدوین نماییم و سهم مناطق كم برخوردار را در تأمین مالی و فرصت توسعه شهری و زیرساخت های شهری افزایش دهیم. این نكته كه تهران برای تأمین مالی نیاز به تجدیدنظر جدی دارد در دستور كار و هدف مشترك همه كارگروه های ما در تدوین برنامه ۵ ساله سوم است.
با اجرای پروژه عمرانی نابرابری ها رفع نمی شود
او در پاسخ به این پرسش كه برای رفع نابرابری های اجتماعی و كاهش شمال و جنوب پایتخت پروژه های زیادی در جنوب پایتخت تعریف شده به صورت مثال ساخت ورزشگاه های مجهزی كه به علت گرانی بلیت خود اهالی این مناطق امكان استفاده از آن را ندارند و برخی پروژه ها انگار تبعیض ها را بیشتر هم كرده است؟ اظهار داشت: صرف اجرای پروژه های عمرانی یا اجرای پروژه های ورزشی نمی تواند به رفع نابرابری های اجتماعی ختم شود، به صورت مثال محله هرندی یك برند اجتماعی دارد و دچار صدمه های اجتماعی زیادی است. اتفاقا در این محل پارك های بزرگ و ورزشگاه های مدرنی تولید شده اما در این محله فلسفه زندگی وجود ندارد و تا وقتی این مشكلات را حل نكنیم، تولید این پروژه ها كمكی به آن نمی نماید. مورد دیگر نظام قیمت گذاری در پروژه هایی مانند ورزشگاه ها در جنوب شهر تهران است.
وی ادامه داد این نظام در شمال و جنوب تهران از یك رویه پیروی می كند، نوع سوبسیدها و یارانه ها كه داده می شود در جنوب تهران با مناطق شمالی تفاوتی وجود ندارد، در حالیكه بعضی از شهروندان باید مالیات بپردازند، برخی باید یارانه و مورد حمایت مالی قرار بگیرند، ازاین رو سیاست های قیمت گذاری ما در همه مناطق نباید یكسان باشد.
حذف ترددهای غیر ضروری با اجرای پروژه های هوشمندسازی
معاون شهردار تهران با اشاره به برنامه ریزی هایی كه در حوزه ترافیك در برنامه سوم شهرداری پیش بینی شده، اظهار داشت: در حوزه ترافیك در دو بخش تمركز كرده ایم، یكی توسعه شبكه حمل و نقل همگانی و تكمیل خط ۶ و ۷ مترو، تولید خط ۸ و ۹ مترو، نوسازی اتوبوس ها و در صورت توجیه، تولید مُدهای حمل و نقل دیگر مانند ال آر تی و همینطور مدیریت تقاضا و هوشمند سازی كه ابزار مهمی برای مدیریت تقاضای سفر است. هم اكنون ترافیك امروز تهران به علت تقاضاهایی است كه می توان با ابزار هوشمندسازی آنها را برطرف كرد. به صورت مثال خریدهای مجازی، حذف بخشی از سفرهای آموزشی بخشی از خدمات بیمه ای و پزشكی از این جمله هستند كه شهرهای دیگر چنین تجربه ای موفقی را داشته اند. ساماندهی شبكه توزیع هم یكی دیگر از راهكارهای ساماندهی ترافیك است. هم اكنون شبكه های توزیع زیادی در مناطق وجود دارد كه این شبكه های می توانند تجمیع شوند و یا زمان توزیع خویش را به شب منتقل كنند.
پیگیری اصلاح ساختاری و ساماندهی نیروی انسانی در برنامه سوم
وی در پاسخ به پرسشی در مورد اینكه آیا اصلاح ساختار و ساماندهی نیروی انسانی در برنامه پنجساله سوم پیش بینی شده است، اظهار داشت: ساماندهی نیروی انسانی در برنامه دوم و بودجه ۹۷ شهرداری پیش بینی شده و شهرداری موظف است هر سال ۶ درصد نیروی انسانی خویش را كم كند. این مورد در بودجه ۹۸ و برنامه سوم هم ادامه پیدا خواهد نمود. همینطور اصلاح ساختار شروع شده و حتما خروجی آن در برنامه سوم آورده خواهد شد. بعضی از شركت ها و سازمانها زمانی به ایجادشان نیاز بوده كه هم اكنون غیرضروری هستند و می توان آنها را منحل و یا ادغام كرد و حتی شاید نیاز باشد شركت یا سازمانی به شهرداری اضافه شود. معماری سازمانی و اصلاح ساختار در دستور كار برنامه سوم قرار دارد و ما به صورت جدی پیگیر حذف شركت ها و سازمان های غیرضروری هستیم.

1397/04/29
23:14:09
5.0 / 5
2313
تگهای خبر: ترافیك , تولید , حمل و نقل , سازمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۴
Shikbar شیک بار
shikbar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت شیك بار محفوظ است

شیك بار

حمل و نقل و باربری