وزیر راه و شهرسازی اعلام كرد؛

آمادگی ایران برای ترانزیت کالاهای مورد نیاز ۸ کشور

آمادگی ایران برای ترانزیت کالاهای مورد نیاز ۸ کشور

به گزارش شیک بار، وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: ایران آمادگی دارد بعنوان یک کشور درحال توسعه ترانزیت در کنار سایر کشورهای ترانزیت منطقه، نیازهای ترانزیتی ۸ کشور محصور در خشکی منطقه را برآورده سازد.



به گزارش شیک بار به نقل از وزارت راه و شهرسازی، رستم قاسمی در کنفرانس کشورهای درحال توسعه محصور در خشکی که امروز (دوشنبه بیست و چهارم مردادماه) در عشق آباد، پایتخت ترکمنستان برگزار شد، نسبت به تأثیر این نشست در انجام اقدامات موثر جهت کمک به تحقق اهداف توسعه ای کشورهای محصور در خشکی ابراز امیدواری کرد.
قاسمی تمرکز دیپلماسی اقتصادی ایران را بر تعمیق مناسبات با کشورهای درحال توسعه، کشورهای همسایه و ترتیبات چندجانبه اعلام نمود و اضافه کرد: مواصلات یکی از حوزه های اولویت دار ما در این خصوص است.
وی افزود: خیلی از کریدورهای مواصلاتی منطقه ای و بین المللی همچون کریدور شمال-جنوب، کریدور آلماتی-بندرعباس، کریدور آلماتی-استانبول، کریدور چین-قزاقستان-ترکمنستان-ایران، کریدور موافقتنامه عشق آباد، کریدور اسلام آباد-تهران-استانبول و کریدورهای درحال تاسیس نظیر کریدور خلیج فارس-دریای سیاه، کریدور ازبکستان-ترکمنستان-چابهار و کریدور تاجیکستان-ازبکستان-ترکمنستان-ایران-ترکیه از مسیرهای ترانزیتی ایران استفاده می نمایند.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: مسیرهای دریایی ایران هم در خلیج فارس، دریای عمان، اقیانوس هند و دریای خزر الان نقش مهمی در جابه جایی کالا از مبدا و به مقصد کشورهای محصور در خشکی منطقه ایفا می کنند.
رویکرد ایران در مواصلات منطقه ای و بین المللی رویکرد تعاملی و پرهیز از رقابت است
قاسمی با اشاره به اینکه رویکرد جمهوری اسلامی ایران نسبت به مقوله مواصلات منطقه ای و بین المللی یک رویکرد تعاملی و مشارکتی و پرهیز از هرگونه رقابت است، افزود: این رویکرد منطبق بر رویکرد و روح حاکم بر طرح عمل وین در مورد کشورهای درحال توسعه محصور در خشکی است.
وزیر راه و شهرسازی به مشارکت های خوب ایران با کشورهای محصور در خشکی منطقه و همینطور با اکو برای ترانزیت منطقه اشاره نمود و اظهار داشت: ایران همکاری موثری هم با سازمان همکاری اقتصادی (اکو) و کشورهای عضو آن در حوزه حمل و نقل داشته و این سازمان موفق شده است ابتکارات موثری را در ارتباط با کشورهای محصور در خشکی منطقه به اجرا بگذارد.
قاسمی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: یک چهارم ۳۲ کشور درحال توسعه محصور در خشکی در جهان، یعنی ۸ کشور افغانستان، ارمنستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان دارای تعاملات ترانزیتی دو جانبه و چندجانبه نزدیک با ایران هستند.
وی افزود: این بدین معناست که ایران و دیگر کشورهای ترانزیت منطقه، بخشی از تعهد جامعه بین المللی برای کاهش صدمه پذیری کشورهای محصور در خشکی و کمک به آنها برای کاهش هزینه تجارت و دسترسی ساده تر به بازارهای جهانی را برعهده گرفته اند در حالیکه مطابق برنامه عمل وین و هم گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد به مجمع عمومی، کشورهای درحال توسعه ترانزیت هم با مشکلات زیرساختی، مالی و تکنولوژیکی روبرو هستند و خود باید مورد توجه و برخوردار از کمک های جامعه بین المللی باشند.
وزیر راه و شهرسازی به نقش مهم شبکه ترانزیت ایران در دسترسی کشورهای محصور در خشکی منطقه به آب های آزاد با تاکید بر توانمندی ها و امکانات بومی اشاره نمود و اظهار داشت: این در شرایطی است که ایران علاوه بر داشتن مشکلات مبتلابه کشورهای درحال توسعه و هم مصائب ناشی از بحران کرونا، تحت شدیدترین محدودیت های ناشی از تحریم های ظالمانه یک جانبه هم قرار دارد و متاسفانه جامعه بین المللی در کاستن از این فشارها بر یکی از مهم ترین کشورهای درحال توسعه ترانزیت اهمال کرده است.
قاسمی به مبحث محوری کنفرانس یعنی تأمین مالی برای مواصلات بهتر پرداخت و بسیج منابع مالی داخلی و بین المللی را به منظور کاهش صدمه پذیری کشورهای محصور در خشکی، هم برای کشورهای محصور و هم کشورهای ترانزیت ضروری دانست.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: کنفرانس های تأمین مالی سازمان ملل متحد همچون کنفرانس مونته ری و کنفرانس آدیس آبابا هم به مبحث تأمین مالی زیرساخت ها توجه ویژه ای داشته اند، اما جای خالی یک مکانیسم تأمین مالی بین المللی برای مواصلات احساس می شود که در شرایط سخت بازیابی اقتصادی پس از کرونا، بحران انرژی و ناامنی غذایی از اهمیت دو چندان برخوردار می باشد.
قاسمی به صرف منابع مالی قابل توجه از جانب ایران برای پروژه های دارای آثار منطقه ای علیرغم تنگناهای اقتصادی ناشی از تحریم های یک جانبه و هم شرایط کووید ۱۹ اشاره نمود و اظهار داشت: تجهیز بنادر به امکانات لجستیکی و ترابری مورد نیاز، تقویت زیرساخت های حمل و نقل دریایی در خزر، ساخت برخی حلقه های مفقوده جاده ای و ریلی و ارتقای تسهیلات لجستیکی و گمرکی در مرزهای زمینی همچون اقدامات اخیر با منابع محدود داخلی بوده است.
وی افزود: همینطور مشارکت های مالی با برخی کشورهای منطقه در بندر اقیانوسی چابهار با هدف تسهیل حمل بار به مقصد کشورهای محصور در خشکی آسیای مرکزی و بالعکس در دست اقدام است و حمل و نقل تک وجهی و چند وجهی در کنار سایر مدهای حمل و نقل مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.
قاسمی اظهار داشت: اگر سازمان ملل متحد و جامعه بین المللی به دنبال کاستن از مشکلات و صدمه پذیری های کشورهای محصور در خشکی هستند، باید توجه ویژه ای به الزامات و نیازهای کشورهای درحال توسعه ترانزیت هم داشته باشند.
آمادگی ایران برای تأمین نیازهای ترانزیتی ۸ کشور محصور در خشکی منطقه
به گفته وزیر راه و شهرسازی، ایران آمادگی دارد بعنوان یک کشور درحال توسعه ترانزیت در کنار سایر کشورهای ترانزیت منطقه، نیازهای ترانزیتی ۸ کشور محصور در خشکی منطقه را برآورده سازد و در مقابل انتظار دارد جامعه بین المللی هم نقش خویش را ایفا کند.
وی افزود: منابع مالی بین المللی می تواند برای ساخت برخی زیرساخت های موجود در کشورهای ترانزیت و محصور در خشکی منطقه در نظر گرفته شود.
قاسمی تصریح کرد: پروژه های مهمی همچون اتصال ریلی چابهار در حاشیه اقیانوس هند به هرات و مزار شریف در افغانستان، اتصال مزار شریف به پیشاور در پاکستان، بازسازی راه آهن کویته در پاکستان به زاهدان در ایران، ساخت مسیر مفقوده ریلی در قرقیزستان برای اتصال ریلی به بندر عباس از راه ازبکستان و ترکمنستان، و هم تجهیز ناوگان های ریلی کشورهای ترانزیت منطقه باید از منابع مالی بین المللی برخوردار شود.
وزیر راه و شهرسازی از برنامه ایران برای برگزاری کنفرانسی با حضور کشورهای ترانزیت و محصور در خشکی منطقه و شرکای فرامنطقه ای به منظور تبیین راهکارهای عملی برای مشارکت پایدار درخلال کشورهای ترانزیت، محصور در خشکی و جامعه بین المللی اطلاع داد و اظهار داشت: این کنفرانس هماهنگ با سازمان ملل متحد و در جهت کمک به فرآیند منتهی به نشست سوم این سازمان در سال ۲۰۲۴ برگزار می شود.


منبع:

1401/05/25
09:57:49
5.0 / 5
469
تگهای خبر: امكانات , بار , تجارت , تكنولوژی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
Shikbar شیک بار
shikbar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت شیك بار محفوظ است

شیك بار

حمل و نقل و باربری