معاون حمل و نقل ترافیك شهرداری تهران مطرح كرد؛

شهرداری به دنبال نظارت بر تاکسی های اینترنتی

شهرداری به دنبال نظارت بر تاکسی های اینترنتی

معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران اظهار داشت: بیش از 10 سال است که حمایت جدی از حمل و نقل عمومی نشده و برهمین اساس در زمینه ناوگان و تجهیزات به مشکلاتی برخورده ایم.


به گزارش شیک بار به نقل از مهر، سید مجتبی شفیعی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در نشست خبری ظهر امروز خود درباره اهداف و کارهای سازمان و معاونت حمل و نقل ترافیک اظهار داشت: حمل و نقل مهمترین، اساسی ترین و پیچیده ترین موضوع کلان شهرها است. وی افزود: دغدغه شهروندان بیش از ۸۰ درصد شهرهای دنیا حمل و نقل ترافیک است و در ماموریت های شهرداری نیز حمل و نقل از اهمیت به سزایی برخوردارست. شفیعی درباره حمل و نقل ترافیک تهران اظهار داشت: در این عرصه عقب ماندگی بسیاری وجود دارد و بیش از ۱۰ سال است که حمایت جدی از حمل و نقل عمومی نشده و به همین دلیل در زمینه ناوگان و تجهیزات به مشکلاتی برخورده ایم. معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران بیان کرد: در تمامی حوزه های حمل و نقل عقب ماندگی وجود دارد و به همین دلیل قرارگاهی تشکیل شده است و ۶۰ پروژه اصلی تعریف شده است. شفیعی با اعلان اینکه حمل و نقل ترافیک یکی از موضوعات مورد تاکید مقام معظم رهبری است اظهار داشت: ایشان در بیانات خود به راهکارهای علمی برای حل ترافیک اشاره کردند. شفیعی با اشاره به حوزه منابع حمل و نقل عمومی اظهار داشت: منابع با اهمیت ترین مشکل این حوزه است و حمایتی از این حوزه نشده است، تهران به ۵۳۰ هزار میلیارد تومان منابع احتیاج دارد اما این عدد به هیچ وجه در توان مدیریت شهری نیست. وی افزود: نیازهای تهران در زمینه حمل و نقل عمومی به هیچ وجه در توان شهرداری نیست و هیچ وقت شهرداری نمی تواند به تنهایی مشکل حمل و نقل تهران را حل کند و وضعیت موجود به سبب عدم کمک دولت بوده است. معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران با اعلان اینکه در گذشته حمایت دولت وجود داشت اما حالا ازبین رفته است اظهار داشت: بیش از ۸۰ درصد منابع اتوبوس هایی که در گذشته وارد تهران می شدند را دولت تامین می کرد و بعد از سال ۸۶ این اتفاق تدریجاً ازبین رفت. شفیعی اظهار نمود: در گذشته یک سوم هزینه برعهده مسافر، یک سوم بر عهده دولت و یک سوم برعهده شهرداری بوده اما حالا ۹۰ درصد هزینه جابه جایی مسافران بر عهده شهرداری است. حدود ۱۰۰ درصد اتوبوسرانی تهران فرسوده است وی با اعلان اینکه ۱۰۰ درصد اتوبوسرانی تهران فرسوده است، اظهار داشت: همین طور ۱۰۰ درصد ون های تهران و ۵۰ درصد تاکسی ها فرسوده می باشند و باید ناوگان جدید به شهر تزریق شود برای اینکه عدم تزریق منابع به حمل و نقل عمومی منجر به این فرسودگی شده است. معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران با اشاره به منابع به دست آمده از جریمه ها بیان کرد: این ۴ هزار میلیارد تومان اصل طلب شهرداری در این حوزه می باشد اما طی سالهای اخیر این منابع به شهرداری تهران تخصیص نیافته است. شفیعی درباره تامین منابع بوسیله شیوه های جدید اظهار داشت: مشارکت با بخش خصوصی و TOD همچون راهکارهایی برای به دست آوردن منابع است. وی اظهار داشت: بسته کاملی شامل مدهای کامل حمل و نقل عمومی از مترو تا موتورهای برقی تهیه شده است. معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در ارتباط با سامانه مترو اظهار داشت: ۲۴۵ کیلومتر شبکه فعال مترو در تهران وجود دارد و از نظر طول شبکه مترو در رتبه ۲۰ جهانی و هزینه ساخت مترو در تهران حدود ۴۵ میلیون دلار و نصف متوسط جهانی است. تهاتر نفت با واگن های مترو برای توسعه حمل و نقل عمومی شفیعی افزود: ساخت ۳۳ کیلومتر مترو و حداقل ساخت ۹ ایستگاه مترو، اورهال ۴۰۰ دستگاه مترو، فعال سازی ۳ قرارداد تامین واگن نیز در دستور کار است. تامین ۶۳۰ واگن با چین در حال پیگیری است و دولت مسئول تامین پیش پرداخت است و مجوزهایی از طرف دولت برای تهاتر نفت در دستور کار قرار گرفته و از ۲ سال پس از تامین پیش پرداخت روند تحویل واگن ها شروع می شود. وی اظهار داشت: قراردادی با مپنا برای ۲۴۹ واگن مترو در دستور کار است و مجموع این واگن ها وضعیت متروی تهران را متحول می کند و ظرفیت جا به جایی مسافران چندین برابری می شود. معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران با اشاره به کمبود قطعات مترو اظهار داشت: ۸۰۰ میلیارد تومان منابع ارزی بلوکه شده در حال آزاد شدن است و همین طور قرارداد ۸۰۰ میلیارد تومانی با بانک هر به کمک این منابع می توان خطر جدی تجهیزات را حل کرد. شفیعی با اشاره به اتوبوس های فعال تهران اظهار داشت: در حال حاضر ۲ هزار و ۳۰۰ دستگاه اتوبوس وجود دارد که ۲ هزار ۳۰۰ دستگاه اتوبوس قابل اورهال هستند و برای رسیدن به شرایط قابل قبول به ۵ هزار دستگاه اتوبوس احتیاج داریم. اتوبوس های تهران را با چنگ و دندان نگه داشته ایم وی اشاره کرد: اتوبوس های تهران را با چنگ و دندان نگه داشته ایم و از نظر اقتصادی استفاده از این اتوبوس ها اشتباه است اما آنقدر اتوبوس گران است که شهرداری به تنهایی نمی تواند اتوبوس خریداری کند. معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران اظهار داشت: اگر ۹۰۰ دستگاه اتوبوس از سمت وزارت کشور تامین شود شاهد تحولی جدی خواهیم بود همین طور امیدواریم از مهر ماه روند تحویل ۵۰ درصد اتوبوس برقی که توسط بخش خصوصی خریداری شده است وارد تهران شود. شفیعی با اشاره به اورهال اتوبوس ها اظهار داشت: امسال هزار و ۴۰۰ دستگاه اتوبوس اورهال می شود. وی درباره اتوبوس های دست دوم بیان کرد: ما با ناوگان در حال نابود شدن مواجه هستیم من نمی دانم منتقدان این کار آیا تا حالا سوار اتوبوس های خراب و بدون کولر شده اند یا خیر ما باید از زیر سنگ هم اتوبوس تامین نماییم. معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران افزود: بخش خصوصی اعلام نموده است که می تواند با یک پنجم قیمت اتوبوس های اروپایی که دارای کیفیت زیست محیطی هستند را وارد تهران کند. اتوبوس هایی که وارد تهران می شوند متناسب با ایستگاه های موجود هستند شفیعی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر، در خصوص این که آیا اتوبوس های دست دومی که وارد تهران می شوند متناسب با استانداردهای ایستگاه ها و خطوط ویژه اتوبوسرانی تهران هستند یا خیر اظهار داشت: تعدادی از ایستگاه های تهران نسبت به ایستگاه های سایر کشورها متفاوت است. وی افزود: در خطوط بی آر تی در دنیا به طور معمول از درب چپ استفاده نمی گردد اما من نمی دانم با چه تدبیری تعدادی از اتوبوس های تهران چپ در هستند و ایستگاه ها در وسط مسیر تعبیه شده اند اما باید بگویم تمام اتوبوس های خریداری شده دربشان در سمت راست قرار دارد و می توانیم آنها را در بیشتر خطوط مورد استفاده قرار دهیم. اما مشکلی در ارتباط با ارتفاع اتوبوس ها و ایستگاه ها وجود ندارد. شفیعی بیان کرد: شهرداری به دنبال همکاری بیشتر با بخش خصوصی است و به طور خرید خدمت مدل همکاری را با این بخش آغاز نموده است. وی با اشاره به حوزه تاکسیرانی اظهار داشت: ۳ هزار و ۸۰۰ دستگاه تاکسی نوسازی شده اند و علت این که نتوانستیم تاکسی های بیشتری را نوسازی نماییم عدم همکاری دولت و تخصیص منابع بود. معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران افزود: حالا خودرو های ۴۰۵ و سمند از روند تولید خارج شده اند و تنها خودروی سورن برای تاکسی ها وجود دارد و این خودرو گران است و ممکنست رانندگان برای نوسازی خودرو اقدامی نکنند. شفیعی با اعلان اینکه ۲ طرح در زمینه تاکسیرانی شروع شده است و با اشاره به نوسازی ون های تهران اظهار داشت: ون های جدید تا قبل از شروع مدارس وارد ناوگان می شوند و بازپرداخت این ون ها به عنوان یارانه جابه جایی مسافران پرداخت می شود و این یعنی رانندگان باید حداقل مسافری را جا به جا کنند و تعداد جابه جایی مسافران این ون های هوشمند کاملاً مشخص می شود. تخصیص ۱۲۰ هزار جایگاه پارک حاشیه ای در تهران وی با اشاره به پارک حاشیه ای اظهار داشت: پارک حاشیه ای به نفع شهرداری است و در این مدل مقرر است هر فردی که خودرو خودرا پارک می کند هزینه آن را پرداخت کند. معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران افزود: با این طرح ۱۲۰ هزار پارک حاشیه ای وارد مدار می شود. شفیعی با اشاره برقی شدن موتور سیکلت ها اظهار داشت: مقرر است در بستر تفاهم نامه شهرداری و شرکت پست موتورهای شرکت پست برقی شوند و این موتورها شارژی نیستند بلکه با تعویض باطری فعالیت می نمایند. وی با اشاره به تامین اتوبوس دست دوم اظهار داشت: در حال حاضر ۵۰ دستگاه اتوبوس وارد مدار شده است و این اتوبوس ها انواع مختلفی دارند و بسیار باکیفیت هستند و از یکی از برندهای آلمانی وارد می شوند البته هنوز هیچکدام از این اتوبوس ها وارد چرخه نشده اند. معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران درباره قطار ملی اظهار داشت: یک رام قطار تولید شده است و برخی از تست های آن باقی مانده است و در صورت دریافت تمامی تاییده ها وارد مدار می شود. شفیعی با اشاره به ۶۳۰ واگن مترو اظهار داشت: به وزارت نفت تکلیف شده تا تهاتر نفت و واگن های مترو صورت گیرد و مقرر است به زودی برطرف شود. وی اظهار داشت: درگذشته بخش خصوصی هیچ وقت متولی بهره برداری از مترو نبوده است اما حالا این اتفاق رخ داده است اما حالا بخش خصوصی وارد عمل شده و باید پشتیبانی های مالی و مشوق های خیلی از این امر داشته باشیم. معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران افزود: از محل عوارض کسر پارکینگ هزینه ای در یک صندوق خاص باقی می ماند و این هزینه تبدیل به ساخت پارکینگ می شود. ۱۶ نقطه در سطح شهر تهران مشخص شده است و ۸ نقطه آن تأیید شده است. شفیعی افزود: علاوه بر استفاده از ظرفیت پارکینگ های مکانیزه تعدادی سرمایه گذار نیز برای پارکینگ سازی وارد عمل شده اند. توسعه شبکه مترو برای تامین قطار متوقف نمی شود وی اشاره کرد: هیچ چاره ای جز بستن قرارداد برای تامین واگن وجود ندارد و کسری و کمبود واگن ها به سبب غفلتی است که در گذشته وجود داشته ما نمی توانیم توسعه شبکه را متوقف نماییم. معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران اظهار داشت: واردات یک راه حل موازی برای تامین اتوبوس ها است و در یک دوره کوتاه مدت واردات اتوبوس به نفع تهران است. شفیعی با اشاره به تاکسی های اینترنتی اظهار داشت: مدیریت حمل و نقل بر عهده شهرداری است اما عملاً در زمینه تاکسی های اینترنی شهرداری در این عرصه اقدامی نمی کند حالا هیچ نظارتی بر این تاکسی ها وجود ندارد و اهتمام ما این است که در این عرصه نظارتی داشته باشیم و به سمتی برویم که تاکسی های اینترنتی با شهرداری همکاری کنند.

1401/05/03
23:39:40
5.0 / 5
347
تگهای خبر: اینترنت , بار , تاكسی , تجهیزات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
Shikbar شیک بار
shikbar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت شیك بار محفوظ است

شیك بار

حمل و نقل و باربری